Blog

Klíčové ukazatele výkonnosti v logistice

Klíčové ukazatele výkonnosti známé jako KPI (Key Performance Indicator) lze využívat také v logistice. Tyto ukazatele slouží k monitorování, analyzování a kontrole procesů v organizaci. Jejich sledováním a následnými opatřeními je možné přispět k optimalizaci procesů v různých oblastech.

Klíčové ukazatele výkonnosti můžeme využít při optimalizaci logistických procesů či celého dodavatelského řetězce. Při pravidelném sledování a vyhodnocování KPI je možné zjistit aktuální nedostatky v nastavení procesů. Spolu s výrobními a marketingovými náklady představují logistické náklady velkou část z celkových nákladů na výrobek. Z tohoto důvodu je důležité tyto náklady udržovat na co nejnižší úrovni.

A právě zde se dostávají ke slovu klíčové ukazatele. Které oblasti je tedy přínosné sledovat?

  • nákup
  • skladování
  • dodávky
  • logistika
  • doprava

V rámci sledování výkonnosti logistiky se zaměřujeme na čas, náklady, produktivitu a kvalitu služeb. V případě nechtěných změn, je nutné ihned přistoupit k řešení a zabránit tak větším ztrátám. Pro sledování zvolených ukazatelů se využívají softwarová řešení, která umožní monitorovat vývoj KPI v reálném čase.

Aplikace klíčových ukazatelů výkonnosti

Jak už bylo zmíněno výše, klíčové ukazatele je možné použít i pro jiné procesy a jejich optimalizaci. Pokud má proces měřitelný klíčový ukazatel výkonnosti, lze jej použít k optimalizaci tohoto procesu. Pomocí KPI lze proces sledovat v čase a příslušné údaje dokumentovat a porovnávat. Ukazatele se rovněž používají pro strategické rozhodování. Tvoří základ pro investiční rozhodnutí, výpočet návratnosti investic, posouzení rizik a analýzu nákladů a přínosů. V logistice je záměrem docílit rychlé a nákladově efektivní schopnosti dodávek, vysoké kvality zpracování a minimální kapitálové angažovanosti (snížení nákladů). Tohoto obecného cíle lze dosáhnout zrychlením průchodnosti zboží a snížením zásob, což bude vyžadovat rozhodnutí o rozsahu a úrovni automatizace, kterou může podnik přijmout.

Kromě ovlivnění budoucích investičních rozhodnutí nabízejí klíčové ukazatele výkonnosti možnost sledovat aktuální výkonnost podniku v jeho každodenním provozu a poskytují údaje o tom, zda jsou cíle plněny.

Klíčové ukazatele výkonnosti v dopravě

Přepravní náklady a jejich procentní podíl na celkovém obratu jsou základním výpočtem, který by společnosti měly hlídat. Co dále? Jaká je spolehlivost současného poskytovatele přepravních služeb? Jaké je aktuální využití a kapacita vozů v případě vlastní přepravy? A v poslední době ostře sledovaná "poslení míle", tedy samotné doručení zboží k zákazníkovi a její nákladovost, transparentnost, efektivita a infrastruktura. Všechny tyto otázky je možné zodpovědět pomocí KPI.

Příklady KPI, které je možné použít:

KPI dopravy = celkové náklady na dopravu/obrat

Pro potřebu určení míry včasného doručení dodávek.

KPI spolehlivost dodávek = počet včasných dodávek / celkový počet dodávek

Při poskytování přepravy je důležité sledovat přepravní kapacitu objednávky vzhledem k celkové dostupné kapacitě.

KPI využití vozového parku = využitá kapacita/celková kapacita [m3 nebo kg]
 
Klíčové ukazatele výkonnosti ve skladování

Příslušné klíčové ukazatele výkonnosti v oblasti skladování a logistiky dělíme do čtyř skupin. Finanční klíčové údaje využíváme při sledování provozních nákladů ve skladu. Důležité mohou být zejména náklady na skladování ve vztahu k počtu výrobků ve skladu v daném období.

V oblasti skladování a vychystávání se zaměřujeme na tyto KPI:

KPI skladovacích nákladů = celkové náklady na skladování/nominální kapacita x míra obsazenosti

Velmi často sledovaný ukazatel pro sledování míry obratu zásob - KPI obratu zásob - tedy kolikrát se dané zásoby obrátí v rámci sledovaného období.

KPI obratu zásob = náklady na prodané zboží/průměrné zásoby v pořizovacích cenách - nízký obrat zásob znamená nadbytečné zásoby nebo potenciálně dlouhou dodací lhůtu pro doplnění nových zásob.

KPI efektivity manipulačních zařízení = produktivita manipulačního zařízení/počet zpracovaných skladovacích jednotek - manipulační čas můžeme znamenat skryté náklady.

KPI dodržování termínů  = počet včas přijatého zboží / celkový počet přijatého zboží

Pro měření úrovně služeb pro zákazníky:

KPI  chybné objednávky = chybné objednávky/celkový počet objednávek

Klíčové ukazatele výkonnosti u dodávek

Měření výkonnosti dodávek dodavatele poskytuje informaci o tom, jak efektivně dodavatel pracuje a jak dlouho trvá, než zakoupené zboží dorazí do skladu. Se zlepšující se výkonností se zvyšuje důvěra v dodavatele a ten může získat více zakázek.

KPI míra výkonnosti dodavatele = objednávky přijaté se zpožděním / celkový počet přijatých objednávek
KPI doba realizace nákupní objednávky = průměrná doba od data přijetí nákupní objednávky do data dodání.

Doba realizace objednávky je klíčovým údajem při výpočtu, kolik zásob je třeba mít na skladě.

KPI dodávka včas v plném rozsahu = počet dodávek včas v plném rozsahu (OTIF) / celkový počet dodávek
KPI neúspěšné dodávky = celkový počet odmítnutých objednávek/celkový počet odeslaných objednávek
 
Klíčové ukazatele výkonnosti v nákupu

Například v oblasti nákupu se jako klíčový ukazatel výkonnosti využívá KPI pro neúspěšně přijaté dodávky. Tento klíčový ukazatel slouží ke stanovení procenta neúspěšných objednávek z důvodu nesplnění kvality služeb nebo výrobků.

KPI neúspěšné dodávky = (odmítnuté objednávky/celkový počet přijatých objednávek) x 100
 
Software pro KPI

S rostoucí digitalizací dodavatelského řetězce je mnohem jednodušší nabýt relevantní údaje, vyhodnocovat je a přijímat náležitá opatření k nápravě.  Optimalizace dodavatelského řetězce, snižování logistických nákladů a zvyšování spokojenosti zákazníků patří mezi hlavními důvody sběru dat. Pro stanovení příslušných ukazatelů výkonnosti v rámci všech oblastí dodavatelského řetězce je možné využít software.

V oblasti skladování hrají při sledování klíčových ukazatelů výkonnosti zásadní roli systémy řízení skladu (WMS). Tyto systému podávají informace v reálném čase o zásobách ve skladu - odkud pocházejí, kde přesně se nacházejí a jaké procesy aktuálně probíhají. Rychlost a přesnost procesů vychystávání se kontroluje na základě konkrétních úkolů a přidělených časů vychystávání. Pomocí určených úkolů a cílů systém WMS umí také zjišťovat výkonnost zaměstnanců. Některé systémy WMS poskytují možnost analýzy a hodnocení celého dodavatelského řetězce. Příslušný modul poskytuje klíčové ukazatele výkonnosti propojených logistických procesů.

K systému ERP nebo WMS může být připojena tzv. řídicí stanice, která přijímá data a informace a vizuálně zobrazuje aktuální situaci, stavy a procesy. Při zobrazení aktuálních úzkých míst a neplnění cílů pomáhají dashboardy a data analyzovaná v reálném čase. Na základě toho lze přímo přistoupit k opatření a stanovení cílů pro zaměstnance.

Společnost BITO jako specialista na skladování a vychystávání pomáhá zvyšovat efektivitu skladových procesů, zvyšovat dobu průchodnosti zásob a snižovat provozní a logistické náklady. Po konzultaci se zákazníkem jsou vypracovány koncepce vhodného systému skladování a vychystávání zakázek, které maximalizují výkonnost skladového a logistického provozu zákazníka.

Doporučujeme

Naše reference

Děkujeme za zprávu

Vaše zpráva byla úspěšně odeslána. Brzy se vám ozveme.

Kontaktujte nás

Máte dotaz nebo potřebujete poradit? Napište nám!

Ať už řešíte jakýkoli problém se skladovacími prostory, naši BITO specialisté vám pomohou. Potřebujete poradit s výběrem regálů, skladovacích systémů nebo máte specifický dotaz? Stačí vyplnit formulář nebo zavolat – společně najdeme to nejlepší řešení.

Zpráva *

Děkujeme za zprávu

Vaše zpráva byla úspěšně odeslána. Brzy se vám ozveme.

Nechejte nám číslo, zavoláme!