Na co si dát pozor, jestliže si zajišťujete logistiku sami?
Jako majitelé e-shopů se potýkáte s různými problémy, které je třeba řešit, aby se vaše podnikání dále rozvíjelo. Jednou z oblastí, která může výrazně podpořit váš růst je i logistika.
V samotných začátcích je nejjednodušší si řídit logistické procesy interně. Objem objednávek je zvládnutelný a je nutné se soustředit zejména na podporu a propagaci e-shopu. Nesmíte však „usnout na vavřínech“. V případě, že podceníte řízení logistiky, může vás to stát těžce vybudovanou image a také klientelu. Plánování je důležité nejen v krátkodobém ale zejména v dlouhodobějším horizontu. Pojďme se tedy podívat, co by vás z logistické stránky mohlo ohrozit a jak se tomu vyhnout.
Fungující „management“
Každé podnikání představuje výzvu a může být náročné správně uchopit jednotlivé procesy. Při budování dobře fungujícího e-shopu se může zdát objem objednávek tím nejdůležitějším. To můžete podpořit správně zaměřenou marketingovou kampaní. Nesmíte však zapomenout i na ostatní procesy, které nejsou jen doplňkové, ale pomáhají vám udržet se ve hře. Snažte se věnovat všem procesům stejnou pozornost, aby vás následně něco nepřekvapilo.
Pozor na prudký nárůst objednávek
V tomto bodě se dostáváme do situace, kdy zájem o vaše produkty prudce vzroste, což se projeví nárůstem objednávek. Je důležité být připraven i na tuto skutečnost. Jakmile se vám podaří zaujmout potencionální zákazníky, dostáváte se do bodu, kdy zjistíte, zda je vaše plánování úspěšné. V předešlém bodu na téma kvalitní management jsme si řekli, že nesmíte opomenout ostatní oblasti řízení e-shopu. Těmito oblastmi může být řízení stavu zásob, skladovací kapacity, či počet zaměstnanců. Ještě před spuštěním marketingové kampaně, je nutné vzít v úvahu vaše možnosti a případně se připravit na prudký nárůst zájmu o vaše produkty.
Náklady na logistiku
Hlídání nákladů představuje podstatnou část finančního řízení. I když máte stabilní výnosy, nemusíte být ziskoví. Všechny nákladové složky je nutné pečlivě sledovat a vyhodnocovat. Právě u e-shopů je logistika často slepým bodem, který vás může stát víc, než jste předpokládali. Tím, že si správně nastavíte výpočet logistických nákladů a následně i jejich kontrolu, předejdete nechtěným a často nečekaným problémům.
Lidské zdroje
Správné plánování dostatečného množství zaměstnanců a jejich zaškolení je další oblastí, na kterou si dát pozor. Ať už vaše prodeje ovlivňují sezónní výkyvy nebo jsou v rámci roku vyrovnané, je nábor nových zaměstnanců nekončícím procesem, což vás může stát hodně času, a tedy i souvisejících finanční náklady. Kvalitně zaškolení zaměstnanci jsou základem pro udržení spokojenosti vašich zákazníků a plynulé fungování e-shopu.
Interní logistické procesy
Interní logistika se ve většině případů skládá z totožných procesů, které mohou být na první pohled snadné. Nicméně je ovlivňují další proměnné, které mohou negativně ovlivnit plynulý logistický chod.
Co může nepříznivě ovlivnit váš logistický proces?
Zaměstnanci a jejich chybovost - zaměřte se na správné zaškolení zaměstnanců ihned na začátku a průběžně udržujte jejich kvalifikovanosti. Zaměstnanci mohou být vaší silnou stránkou, pokud jim budete věnovat pozornost.
Náklady za „vícepráce“ - tento problém může souviset s výše uvedeným bodem. Pokud podceníte význam výběru správných zaměstnanců, jejich zaškolení nebo sledování jejich efektivity, budete se potýkat s nárůstem nákladů. Vyšší náklady mohou souviset také s kvalitou nastavených procesů, předimenzováním / poddimenzováním počtu zaměstnanců, manuálním vedením (nikoli systémovým – viz optimální trasa) apod.
Náklady na balení a další náklady na odbavování objednávek - obalový a výplňová materiál představují náklad, který je ovlivňován objemem objednávek. Zaměřte se proto na optimalizaci těchto procesů, tím že provedete analýzu využití obalových a výplňových materiálů. Dalšími souvisejícími náklady jsou např. náklady na hardware (PC, tiskárny atp.), kancelářské potřeby, nože, pásky atp.
Cena dopravy - pokud rostou vaše náklady na dopravu zamyslete se nad příčinami. Vlivem může být neefektivní způsob balení zásilek, případně i nižší počet vychystávaných objednávek.
Vratky a reklamace - při řešení vratek a reklamací dochází k nárůstu administrativních, dopravních a jiných nákladů v podobě intralogistických procesů. Je proto nutné vhodně nastavit i tuto oblast řízení e-shopu.
Nevhodně zvolený systém pro řízení skladu - následkem může být vyšší čas vyskladnění, náklady na manipulaci, pracovní čas, neoptimální počet zaměstnanců, aj.
Jak je vidět v předešlého přehledu, logistika a její proces může být ovlivněna mnoha faktory. Nebojte se obrátit na odborníky a hledat způsoby, jak svůj e-shop rozjet, udržet a dále rozvíjet.
Doporučujeme
Naše reference
Jak vám
můžeme pomoci?
Kontaktujte nás
Máte dotaz nebo potřebujete poradit? Napište nám!
Ať už řešíte jakýkoli problém se skladovacími prostory, naši BITO specialisté vám pomohou. Potřebujete poradit s výběrem regálů, skladovacích systémů nebo máte specifický dotaz? Stačí vyplnit formulář nebo zavolat – společně najdeme to nejlepší řešení.