Blog

Rozdíl mezi fulfillmentovým centrem a logistickým skladem

Ačkoliv se mohou zdát pojmy logistický sklad a fulfillment centrum velmi podobné, jsou mezi nimi podstatné rozdíly. Společným jmenovatelem je sice velká budova, ve které dochází k určitému toku zboží a služeb, ale právě interní procesy jsou z velké části podstatně odlišné. Nyní si podrobněji vysvětlíme, v čem se tyto dva pojmy tak rozchází.

Logistický sklad

Sklad je prostor, který je standardně určen pro skladování produktů po delší časové období. Ve skladu jsou hojně zastoupeny vysokozdvižné vozíky, přepravní kontejnery nebo paletové regály dle potřeb skladu. Ve skladu se z velké části nachází nadbytečné nebo aktuálně neprodejné zboží.

Fulfillment centrum

Oproti tomu je fulfillment centrum místem, Ve kterém externí logistický partner manipuluje se zbožím svých klientů. Těmito klienty mohou být například e-shopy a jiné (výrobní) firmy. Spolehlivý fulfillment partner zajišťuje co nejrychlejší a nejefektivnější doručení zboží vašim zákazníkům a přebírá zodpovědnost za všechny intralogistické procesy. Jako logistický profesionál je schopen vám nabídnout možnosti pro efektivní řízení skladových zásob nebo například nižší ceny u zasmluvněných dopravců / dodavatelů obalových materiálů. Tímto způsobem vám fulfillment partner kompletně pomáhá s klíčovou oblastí vašeho e-commerce podnikání – logistikou.

Nejvýznamnější rozdíly mezi skladem a fulfillment centrem

Rozdílů je samozřejmě celá řada, my se však zaměříme na ty nejzásadnější:

1. Doba skladování
Ve fulfillment centru dochází k rychlejší obrátce zásob, proto se zde převážně skladují produkty pro aktuální potřebu - ideální doba je max. jeden měsíc. Zatímco v klasickém skladu je zboží zpravidla uloženo po delší časový úsek.

2. Rozsah procesů
Ve fulfillment centru je prostředí mnohem dynamičtější a aktivnější než ve skladu. Soubor prováděných procesů je komplexnější a oproti skladu nabízí fulfillment centrum služby jako např.:

  • Kompletace a montáž výrobků
  • Štítkování zásilek
  • Manuální vychystávání produktů
  • Balení finálních zásilek
  • Objednávání dopravy
  • Management reklamací a vráceného zboží
  • Periodické inventury
  • Outsourcing obalových materiálů
  • A jiná přání dle konkrétních potřeb klienta

3. Četnost vyzvedávání zásilek
Ve fulfillment centru dochází k odbavování objednávek ihned po jejím přijetí s cílem co nejrychlejšího doručení koncovému zákazníkovi, čímž je podpořena snaha maximalizovat zákaznickou spokojenost. Fulfillmentové společnosti díky potřebě odbavení většího počtu objednávek, popř. dle potřeb svých klientů často využívají pro dopravu zásilek více kurýrů, v případě potřeby mají také nasmlouvány společnosti s kamionovou dopravou, aby byly schopny doručit zásilky k zákazníkům za co nejlepší ceny. Ve fulfillmentovém centru je také nastaven čas pro poslední objednávku, tzn. objednávku, která bude odeslána v den jejího přijetí do systému.

Ve skladech oproti tomu dochází ke svozům s nižší frekvencí. Při svozech dochází k odbavení velkého množství zboží najednou, což je sice finančně výhodnější, ale časově méně flexibilnější.

Závěrem
Optimální řízení zásob je pro vaše v e-commerce podnikání klíčovým bodem. Nyní již víte, jaké jsou hlavní rozdíly mezi klasickým skladem a fulfillment centrem. Jste tak na správné cestě zvolit ideální variantu pro svůj business.

Doporučujeme

Naše reference

Děkujeme za zprávu

Vaše zpráva byla úspěšně odeslána. Brzy se vám ozveme.

Kontaktujte nás

Máte dotaz nebo potřebujete poradit? Napište nám!

Ať už řešíte jakýkoli problém se skladovacími prostory, naši BITO specialisté vám pomohou. Potřebujete poradit s výběrem regálů, skladovacích systémů nebo máte specifický dotaz? Stačí vyplnit formulář nebo zavolat – společně najdeme to nejlepší řešení.

Zpráva *

Děkujeme za zprávu

Vaše zpráva byla úspěšně odeslána. Brzy se vám ozveme.

Nechejte nám číslo, zavoláme!